Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Valpfabriker där pengar styr istället för hundens bästa!!

Av Ronny Boström - 8 oktober 2009 02:04

En sak förbryllar mig.. Nej flera faktiskt :) Men vi får börja i någon ända.


1. Hur i hela fridens namn har vi kunnat låta "aveln" gå så långt att det finns kennlar som har haft 5-10 kullar på en och samma hane under ett år utan att utvärdera en enda av dom som kommit. Omöjligt då dom inte ens nått röntgenbar ålder eller mentaltestålder.

2. Hur kan vi ha "uppfödare" som har 10 kullar / år? Med ett snitt på säg 6 valpar så är det 60 hundar som ska följas upp!! Inte en teoretisk att det är möjligt!!

3. Hur kan vi ha "uppfödare" som parar på med kreti o pleti TROTS att avelsdjuren dom använder kommer ur en kull där över 90% har fel på armbågar eller höfter men just deras är fri! Kunde lika gärna parat på en av dom sjuka kullsyskonen då det är så oerhört ärftligt!!

4. Hur kan vi ha uppfödare som har kullar upprepade gånger på en tik som valpat och man tar en kull TILL på löpet direkt efter! Djurplågeri! Tiken har inte en chans till återhämtning och man har inte haft en chans att utvärdera det hon lämnat i tidigare kull.

5. Tjuvparning.... Det är otroligt vad många "tjuvparningar" det kommer till när något inte är "helt" ok...

6. Att inte skattemyndigheter vaknar till liv och tar tag i denna uppsjö av lycksökare som har ett enormt "kassaflöde" helt svart på mängder av parningar!! Minus kostnad för parning, mat seriösa annonser på BLOCKET etc etc...

7. Att man haft så många hundar att det blivit parning där man inte vet vem som är pappan och "chansar" och reggar dom på den mest troliga istället för att ta en DNA-Analys. Om vi hade en siffra på hur många av dessa fall som finns (även medveten ändring av pappan i stamtavlan då det ser bättre ut) så skulle nog dom mest luttrade dra öronen åt sig! För vad händer? En seriös uppfödare söker Hane / tik att para med. Finner en. Så är det en närbesläktad med den man har!! Utan att man har en aning om det! Måste kännas skönt?

8. Mängder av "uppfödare" tar kull efter kull TROTS att dom vet att en hane / kombination gett massa sjuka djur efter sig eller t.o.m avlivats för dålig mentalitet eller sjukdom.


Detta och mycket mer gör mig mörkrädd!! Önskar så att man kunde stoppa dessa uppfödare på något sätt.

Dom skulle sälja cyklar eller bilar istället! Gör inte lika ont när cykeln visar sig vara i dåligt skick när man köpt den som det gör med en hund....


Så det enda vi / jag / du kan göra är att informera och få ut det i ljuset!! För om vi tillsammans sprider detta och vågar gå emot stora kända "duktiga" uppfödare som beter sig på ett oseriöst sätt, då kan vi uppnå något!!


Kommentera gärna och kom med förslag!

Maila gärna om du vet om någon som håller på med riktigt oseriös och osund hundavel!

Enbart fakta som går att bevisa är av intresse.


För nu är det dags att börja anmäla till i första hand SKKs diciplinnämnd och hoppas dom agerar!


För hundens bästa och inte nya registreringar och pengar in i den kassan också...

Tyvärr... I många fall är det sant "Money is king"...

Men för mig och för dom flesta hoppas jag att det är för hundens bästa vi håller på!


Mvh Ronny Boström

Hundtolkaren med hunden i fokus!


Ps: Missade massa punkter, men tog några nu och fyller på med mera senare, och tyvärr är detta inga överdrifter, snarare i underkant... ds. :(



  

Och man kan höra tikarna nynna på Orups "Å när vi går förbi står pojkarna på rad....."



 
 
Bettan

Bettan

8 oktober 2009 14:26

Hejsan!
Vilken bra och intressant blogg du har.
Är det okej om jag länkar den på min sida?

Mvh Bettan

http://bettttan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ronny

8 oktober 2009 14:44

Hej och tack!
Det får du jättegärna göra.
Kommer att skriva ganska mkt som annars brukar "tystas" ner eller helst inte pratas om. Så ju större spridning desto bättre.

Mvh Ronny Boström
"Hundtolken"

 
Erika

Erika

8 oktober 2009 15:06

Forskning (bl a Håkan Kasström m kollega/SLU, 2007) har visat att nedärvbarhet på bl a HD kan vara så lågt som ca 1/3 - resterande fall av HD anses härröra från miljöfaktorer som t ex uppfödning, foder och hantering.

Dessutom är metoden med röntgen, sedering och avläsning m m inte att anse som 100 % säker och inte uppnår godtagbar säkerhet då den utmed hela kedjan har felkällor som påverkar slutresultatet.

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ronny

8 oktober 2009 15:53

Erika: Det har du helt rätt i! Men det finns ändå ingen ursäkt att ta en kull på sjuka hundar med så hög felprocent som vissa gör!

Och andra studier visar på helt andra siffror... Det enda man kan vara överens om är att det ÄR ärftligt och att det ibland kan finnas faktorer som dålig mat, övervikt islag etc som påverkar resultatet.

Men det gör det inte legitimt enligt mig att para sjuka djur...

Tack för ditt inlägg!

Mvh Ronny Boström

 
bamse

bamse

8 oktober 2009 19:48

Vad tycker du om blandraser?

http://bamses.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ronny

8 oktober 2009 19:59

Hej!
Blandraser? Ja du... Medveten avel på blandraser är inte ok.
Men dom som finns betraktar jag som vilken hund som helst!
Tycker dom ska ha exakt samma möjligheter (och skyldigheter) som en renrasig hund har!
M.a.o få tävla i samtliga grenar som renrasiga får.

Däremot INTE ok med utställningar som en "merit" för dom.
Men nyttig träning.

Har själv "dömt" för blandis i Göteborg en gång.
Alltid haft ett bra samarbete med "blandis".

Det viktigaste jag hade som uppgift då? Att dels bedömma hur hunden var mentalt, rörlighet och friskhet.

Förutom att dömma o "gissa" raser i kombinationen :)

Så blandraser välkomna!
Har en själv via min flickvän. Men resten "rent" :)

Mvh Ronny Boström "hundtolken"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny Boström - 13 juli 2010 01:54

Från att föra en tillvaro med att träna hundar och hjälpa till så gott det går till att först ha en debattartikel om Hundkörkort i GT/Expressen till dagens Artikel i Expressen där man använder sitt sunda förnuft och går offentligt emot KDs Odell och ...

Av Ronny Boström - 25 juni 2010 15:46

Hej alla!   Mkt härlig respons på både hundkörkort och även "revirpinklande". Alla positiva, utom ett??!!   Så jag har valt att inte lägga ut svaren alls. Vare sig positiva eller det negativa.   Ser fram emot att synas själva istället. ...

Av Ronny Boström - 18 juni 2010 01:02

Ja... Det är ett större problem (för undertecknad i alla fall). När en hund pinkar revir, så gör den det åtminstånde ärligt o rakt framför ägaren.   Men hundägare som "pinkar revir" bakom ryggen har nog alla upplevt om man tänker efter lite. ...

Av Ronny Boström - 26 mars 2010 15:42

Ja, är dom det?   En blandras t.ex brukar kosta mindre, får inte delta i många tävlingsgrenar etc etc.   Men renrasiga då? Är dom lika mkt värda? Nja, samma där. Räcker inte att det är renrasigt. Vissa saker får man inte tävla ändå!? Exem...

Av Ronny Boström - 17 november 2009 15:01

Så när det är mkt så blir skrivande lidande :(   Men ikväll tänkte vi få tummen ur efter alla träningar.   Ämne? Ngt intressant hoppas vi   Mvh Ronny Boström Hundtolken ...

Presentation


För hundens och människans rätt i samhället!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Bör vi för hunden och samhällets bästa införa ett "Hundkörkort"?
 Ja, och alla som har hund idag får automatiskt ett under en övergångsperiod.
 Nej
 Vet inte?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards