Senaste inläggen

Av Ronny Boström - 13 juli 2010 01:54

Från att föra en tillvaro med att träna hundar och hjälpa till så gott det går till att först ha en debattartikel om Hundkörkort i GT/Expressen till dagens Artikel i Expressen där man använder sitt sunda förnuft och går offentligt emot KDs Odell och dennes förslag om förbud på vissa raser till att hyresvärdar ska förbjuda i kontrakten att ha "kamphundar" som husdjur.


Iställer för och upprepa mig, så läs direkt artiklar på följande: http://gt.expressen.se/ledare/1.2034963/debatt-ge--%20hundagare-undervisning

(Om hundkörkort)


http://www.expressen.se/Nyheter/1.2061424/hundexpert-domer-ut-odells-forslag


Och mot dagens förslag av förbud i förbudslandet Sverige.


Vad blir nästa steg? Därför man utsätter sig för "allmänhetens ljus" och då får vara beredd på att få ta både det ena och andra från både oliktänkande med också avundsjuka eller andra element som bara känner till bråkdelar av den totala bilden.


Sen undrar folk varför man inte lägger in deras kommentarer som är både grovt förtal och annat som inte ens hör till debatten om hund eller hundens bästa.


Så tar den smällen och går vidare i hopp om att faktiskt kunna hjälpa hela hundsamhället i slutändan. Hundägare som icke hundägare ska känna sig trygga och ha genomtänkta förslag o lagar att rätta sig efter och även luta sig emot.


Mvh Ronny Boström

PS: Tack för alla underbara mail!! Väger upp det fåtal som är negativa. Och ja, folk får ha en fri åsikt. Bara den hör till fakta och inte grundar sig på ngt annat personligt ds.

Av Ronny Boström - 25 juni 2010 15:46

Hej alla!


Mkt härlig respons på både hundkörkort och även "revirpinklande".

Alla positiva, utom ett??!!


Så jag har valt att inte lägga ut svaren alls. Vare sig positiva eller det negativa.


Ser fram emot att synas själva istället. Direkt utan skärm o trams. Då kan vi prata hund!! Och annat om så önskas. Finns alltid tillgänglig för och med hund. Så tro inget annat bakom skärmar o telefoner :) Jag njuter av direktkonfrontationer där man kan förklara eller visa vad som gäller.


Så jobba på med hunden i fokus gott folk!


Ny artikel på gång i kvällspressen!!


Mvh Ronny Boström

Hundtolken


Av Ronny Boström - 18 juni 2010 01:02

Ja...

Det är ett större problem (för undertecknad i alla fall).

När en hund pinkar revir, så gör den det åtminstånde ärligt o rakt framför ägaren.


Men hundägare som "pinkar revir" bakom ryggen har nog alla upplevt om man tänker efter lite.


För just i Hund och hästvärlden finns dom.


Speciellt om man inte kan bemöta fakta eller ta det direkt med personen i fråga!

Man väljer då att prata bakom ryggar, sprida smuts och om man tar något med den det gäller, ja då är det bakom en skärm eller via telefon!


Så står fast vid det genomgående temat här...

Hundar i sig är inget problem. Det är när ägarna sätter fart det blir problem och hunden hamnar i skuggan...

Det enda vi borde bry oss om är just HUNDEN!!


Så kan man inte ta det direkt med en person.... Knip igen!!


Tänk om alla la den energin på sina hundar...


Herregud vilken ordning det skulle vara!!


Och kanske skulle man lyckas på en tävling istället för att närmast skämma ut sig med en lydnad som inte ens platsar i egna vardagsrummet helt ensam!!


Men håll er i vardagsrummet. Där riskerar inte andra hundar att bli påverkade eller rentav påflugna både på platsliggningen eller i vardagen då man saknar vett o hyfs...


Hårda ord? Nej, för snälla och skulle önska att jag kunde ge exempel ytan att "hänga ut" någon.


Men så ser tyvärr mkt av vårt föreningsliv med hund ut.


Följ strömmen, var tyst, drick ditt kaffe i rätt grupp och det är ok.

Bryt inte mot den hederskodexen!! Då är du snart svartlistad...


Men hellre svart än i en gråzon eller i en falsk vit zon och spelart med.


Detta var en reflektion efter drygt 15 år bland olika ställen och mkt personligt ligger bakom.


Kanske har du/ni upplevt detsamma!?


Så snälla... Låt oss se till hundens bästa o sluta vara ego o rädda för nytänkare eller ngn som går mot strömmen.


Mvh Ronny Boström

Och ja, jag tolkar hundar så människor förstår språket :)


Ha det bra alla med hundens bästa i fokus!!

Av Ronny Boström - 26 mars 2010 15:42

Ja, är dom det?


En blandras t.ex brukar kosta mindre, får inte delta i många tävlingsgrenar etc etc.


Men renrasiga då? Är dom lika mkt värda?

Nja, samma där. Räcker inte att det är renrasigt. Vissa saker får man inte tävla ändå!?

Exempelvis tävla i skydd. Där är det bara bruksraserna som är godkända för tävling.


Om man inte tränar själv då och åker till Norge där man "missat" det som FCI bland annat beslutat.


Nu hör det till saken att flera av dom bättre skydds/lydnad och spårhundar är av ICKE bruksras! För i exempelvis IPO ska man göra både, A, B och C arbete (Lydnad skydd och spår). Och att då utesluta en så stor del av alla hundar som kunde varit med och deltagit känns lite främmande för undertecknad.


Vad ska vara uteslutande då? Ej lämpliga hundar! Oavsett ras!


Sen borde det vara enklare att kunna delta med en blandras i andra av i första hand SBK arrangerade aktiviteter. Kurser, tävlingar etc.


För tro det eller ej, men ringt om en kurser och nämnt att man har en blandras. Då är den full. Men hör o häpna när kompisen ringer timman senare och det finns plats för dennes Schäfer?? Så lika är nog inte hundarna i dom avseendena.


Sen undrar man varför medlemsantalet minskar på SBK? Svår nöt att knäcka?

Att det sen finns en uppsjö av privata och stora företag som tar in alla hundar gör att man nog får se upp lite och tänka till både en och två gånger om vad man ska göra.


För SBK är vår viktigaste stöttepelare i hundsverige. Då har vi också rätt att ställa större krav och ansvar för att det ska bli så bra som möjligt. Och dom försöker säkert och har många som arbetar hårt och ideelt. Undertecknad gör det själv så gott det går. Men känns lite trögt och svårt att få fram nya saker ibland.


Nu är jag absolut INTE för blandrasavel! Men dom som finns dom finns.

Och att utesluta dom ur flera sammanhang och även rasrena hundar i vissa, det är inget annat än "smygrasism" enkelt uttryckt.


För det finns mig veterligen bara 2 plan där alla hundar är lika.

1. Vad gäller lagen om anvar o skyldigheter

2. Att dom (förhoppnngsvis) är älskade av sina ägare


Förväntar mig inte att kunna förändra något på den här fronten.

Men visst är det tråkigt och jag tror att man tappar folk som kanske hade fått intresse för hundar och vid nästa köp av hund skaffa en rasren och därmed minska den planerade blandrasavel som finns.


Men det är ju bara vad jag tror och mina observationer under drygt 15 aktiva år med insyn i detta.

Så vad vet jag?


Mvh Ronny Boström

Hundtolkaren


twins2.jpg

Av Ronny Boström - 17 november 2009 15:01

Så när det är mkt så blir skrivande lidande :(


Men ikväll tänkte vi få tummen ur efter alla träningar.


Ämne? Ngt intressant hoppas vi


Mvh Ronny Boström

Hundtolken

Av Ronny Boström - 14 oktober 2009 15:22

Varit för mkt med hund det senaste och upplägg av ny hemsida.

Så skrivandet blir lidande.

Men ska försöka få in lite text här ikväll om SKK.

Är dom opartiska  mot "hundföretag"?

Är dom verkligen för hundägarna eller bara reggningen av dom? :)

Och är deras "mentalprojekt" för sundare avel ett skott i luften?


Detta och mkt annat får ni svar på i nästa episod av "lödder!" F-låt Hundtolken! :)

Av Ronny Boström - 10 oktober 2009 16:29

Även om det inte ska vara en "privat" dagbokssida, så vill jag ändå säga grattis till min flickvän Maria som blev uppflyttad till elit Lydnad idag på Borås BHK!!


Snyggt jobbat!!


Ronny Boström

"Coach" o "lillhusse" :)


  

Av Ronny Boström - 8 oktober 2009 22:56

  



En alltid lika högljudd som debatterad fråga.

Mitt svar är NEJ!

Det finns inga farliga hundar.... Bara farliga ägare!!


Men är inte ens vare sig så kallade kamphundar eller vissa bergshundar som är avlade att jobba helt utan inblandning från oss 2-benta?


Svaret är nej där med... För i rätt händer / syfte finns det inga farliga hundar. Men då är ansvaret stort hos dom som föder upp hundar av ALLA slag (från en liten tysk terrier till en stor Japansk Tosa) att dom hamnar hos RÄTT ägare med en avsikt till varför man ska ha vissa hundraser.


Då kommer självklart 2 följdfrågor.


1 Finns det verkligen ingen enskild hund som är "farlig" trots rätt ägare.

Ja och nej. Inte farlig, men sjuk!

2 Om man skulle ha restriktioner på ngt sätt mot vissa raser, skulle det hjälpa?

Nej. Varför nej? Tror bara 2 saker kan spela in ordentligt. Om man förbjuder en ras, då finns det ingenting som hindrar att den plötsligt blir en "blandras" eller blandas på riktigt utan kontroll. Och då skulle förbudet få gälla även blandraser vilket varken är logiskt eller berättigat. Det andra är det jag skrivit om innan. Ett hundkörkort så man får genomtänkta hundköp och dessutom lättare kan gå in i tid och sätta in åtgärder som både märks och känns (läs om hundkörkort under den fliken).


Så fram för en öppen debatt om mer ordning o reda i samhället! Det är inte farligt att säga nej till någon om personen inte verkar lämplig för en viss ras etc.... Om inte dom berömda pengarna kommer in i bilden :)


Mvh Ronny Boström

Hundarnas tolk och självutnämnd amassadör för dom i samhället för 2-benta :)

Och som sagt. Se vissa saker med glimten i ögat :)

Presentation


För hundens och människans rätt i samhället!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Bör vi för hunden och samhällets bästa införa ett "Hundkörkort"?
 Ja, och alla som har hund idag får automatiskt ett under en övergångsperiod.
 Nej
 Vet inte?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards